donderdag 2 mei 2013

2 mei 2013 - San Xia don Camino - .... ???





De route vandaag
Vanmorgen omstreeks 8u vertrokken in San Xia don Camino. Het was een zonnige dag, doch 's ochtends toch nog een beetje fris.
In de voormiddag 2 heel leuke ontmoetingen gehad. De eerste was met de jongste pelgrims die ik op mijn tocht ben tegengekomen. Een Spaans-Duits koppel was op weg met hun 2 kinderen van 7 en 8 jaar oud. Ons gesprek bracht ons voorbij de 50 km markering die ons nog scheidt van Santiago.

Daarna nog een 52 jarige vrouw uit Nieuw Zeeland tegengekomen die met haar tieners op weg was. Een jongen en een meisje van 12 en 14 jaar oud. De kinderen krijgen "thuis-onderwijs" van haar, of is het eerder "onderweg-onderwijs"? Zij zijn op weg voor een tocht van 1 jaar!
In de zomer, juli, zouden ze ook 3 weken in België aan het trekken zijn. De eerste mensen die ik dus mijn adres heb meegegeven, pelgrims moeten elkaar helpen natuurlijk voor een onderdak te vinden. Alles wat met de oorlog te maken heeft interesseert hen, dus heb verteld over het fort van Breendonk dat in onze Antwerpse provincie ligt, en ik had onmiddellijk hun aandacht!

Ondertussen ook de 40 km markering gepasseerd, maar na deze leuke ontmoetingen was mijn buik toch aan het grommelen.  In de rij moeten gaan staan, precies zoals in de supermarkt, om bij een oud koppeltje een spie tortilla met kip te eten. "Er zijn nog 15 wachtenden voor u ....", zeker omdat elk spietje in hun microgolf ging om even op te warmen :-)

                                                          Tortilla met kip

Daarna had ik nog een korte ontmoeting van een kwartiertje omstreeks 14u, en ook nog een bus vol toeristen die even uitstapten om een stukje van de camino te wandelen. Veel wandelen was er niet aan, hun ietwat rondere buikjes en eerder waggelende manier van stappen, wisten me te vertellen dat ze niet veel van de camino kilometers zouden afmalen...

Toen werd het stil op mijn pad, heerlijk genieten van alles rondom.

Omstreeks 16 u even gepauzeerd om mijn bocadillo met tonijn te eten aan een picknick bankje. Tesamen met "Bart" (eigenlijk was het "Bartolomei"), een Pool, en met zijn Zuid Koreaanse vriendin "So". Onverwachts werd het nog een romantisch dinertje, een tête-à-tête met de twee speelse katten deze huizes. Helemaal niet mensenschuw schoven ze beiden aan om wat van mijn heerlijke tonijn beleg te kunnen meesmullen!

Iets verder op de weg omstreeks 18u kwam ik nog een koppel uit Düsseldorf tegen, samen op weg met hun Roemeense vrienden, 1 van hen was Sylvia, een dokteres medische stomatologe. Ook was er iemand bij die nog een jaar op de unief in Terneuzen had gezeten, zo konden we zijn Nederlandse woordjes nog eens vanonder het stof halen. Leuk zo'n toevallige ontmoeting waar je dan in je moedertaal kan converseren.

                                                       Nu komt het wel héél dichtbij....

Hierna werd het terug zeer stil op de camino. Het werd evenwel wondermooi toen de zon stilaan begon onder te gaan, en dat terwijl ik door de eucalyptus bossen aan het wandelen was. Misschien wel 1 van mijn mooiste stap stukjes van heel de route.

Het is nu na 21u dat ik aan de lijn hang om mijn verslag door te geven, al stappend! De laatste 2 slaapplaatsen die ik gepasseerd ben, een hotelletje en een albergue waren allebei volzet. Het is een zeer lange tocht geweest tot nu toe, meer dan 50 km heb ik erop zitten vandaag. Ik ruik Santiago al bijna, op minder dan 10 km van het einddoel. Het doet me denken aan Jozef en Maria die ook nergens een slaapplaats vonden, en dan maar in een stal terecht kwamen... 
Er zal wel iets uit de bus komen, ik zit bij mijn gedachten echter al bij morgen, want dan ... dan is het zover!!

UPDATE: Op het laatste nippertje toch nog een hotelletje gevonden. Hotel Garcas Lavacolla-Noval, voor 35 euro hadden ze nog een kamer, en mét ligbad. Mijn plan is nu dus om toch nog een uurtje te gaan weken, genieten van deze luxe voor de eerste keer op de Camino! En Santiago? Dat ligt nog maar op 8 km....!

2 opmerkingen:

  1. Dirk,
    alvast gefeliciteerd met je prachtige prestatie.
    Al weet ik dat het opweg zijn en ervaringen opdoen, belangrijker is dan het presteren op zich.Je moet het toch maar doen.
    Deze week zijn drie Lichtaartse vrienden van mij, ook vertrokken maar dan met de fiets.Ik wens je alvast een zeer behouden thuiskomst.
    Grtjs, Leo en Paula Haest Geerts

    BeantwoordenVerwijderen

  2. Dag Leo en Paula,

    Na 4 dagen ben ik weer zelf even op de blog , fijn van jullie op de blog te ontmoeten.
    Ik wist niet dat er in de familie nog volgers waren.

    Leo en Paula , het is nu de moment. Jullie zitten net als ik in de fleur van onze sleet.

    'Het' juiste moment om de belevenis van je leven te kunnen meemaken.
    Als voorbereiding raad ik wel aan om een gedegen wandeltraining in te lassen voor vertrek.
    De Voerstreek is perfect geweest , achteraf bij de samenstelling van de foto's kan je
    een duidelijke gelijkenis zien met deze paden.

    Groetjes,

    Je neef Dirck

    BeantwoordenVerwijderen